Faceți căutări pe acest blog

luni, 5 septembrie 2011

Istoria rivalitatii dintre Adidas si Puma

Istoria rivalitatii dintre cele 2 mari branduri - Adidas si Puma( Adolf Dassler, Rudolf Dassler)
Adidas si Puma sunt unele dintre cele mai renumite brand-uri din lume, insa niciunul dintre ele n-ar fi existat daca intr-un micut sat din Germania nu s-ar fi iscat o rivalitate de moarte intre doi frati.

Prin anii '20, Adolf (Adi) Dassler, un fanatic al sportului care isi petrecea toata ziua creand schite pentru pantofi sport si Rudolf Dassler, agent comercial, au intreprins impreuna o afacere de produs incaltaminte sport. Toate bune si frumoase pana cand afacerea a inceput sa dea roade, moment in care cei doi frati au inceput sa nu se mai inteleaga. Se certau tot timpul, se contraziceau de la politica de viitor a companiei pana la critica pentru propiile sotii.

Neintelegerile constante au culminat pe la jumatatea anilor '40 cu parasirea afacerii de catre Rudolf. Acesta s-a mutat peste rau si si-a deschis propria firma de incaltaminte sport, devenind rivalul declarat al lui Adi. Compania lui Adi a luat numele de Adidas iar in 1948 Rudolf si-a inregistrat noua sa fabrica cu numele de Puma.

In scurt timp Adidas a devenit o afecere mult mai mare si profitabila decat Puma. Una dintre marile greseli pe care le-a facut Rudolf a fost sa se certe cu antrenorul echipei de fotbal germane. Acest lucru i-a permis lui Adidas sa sponsorizeze Germania la World Cup din 1954, cand, spre uimirea tuturor, Germania de Vest a batut Ungaria. Adi Dassler a aparut imediat in toate ziarele, iar pantofii sai sport se vedeau in picioarele jucatorilor germani in toata lumea. Din acel moment Adi a inceput sa primeasca scrisori din intreaga lume de la persoane care vroiau sa vanda pantofii Adidas in tarile lor. Oricat de bine facuti erau confectionati pantofii Puma, a fost nevoie de multi ani sa intre pe piata internationala si sa ajunga din urma brandul Adidas.

Modul in care Adidas a ajuns o companie internationala este strans legat de transformarea sportului intr-o afacere internationala. Adidas a jucat un rol extrem de important in cresterea industriei sportive. Cand Adidas a inceput sa se afirme international, sportul nu era o activitate zilnica. Europenii il vedeau ca pe o activitate frivola si dadeau importanta doar catorva sporturi, in special gimnasticii si fotbalului, acestea fiind practicate doar de catre profesionisti. Astfel, Adidas a fost prezent inca de la inceput, facand parte din procesul de transformare a sportului intr-o activitate din viata de zi cu zi.

Fascinant este si cum Horst (fiul lui Adi) a inceput sa vanda evenimente sportive ca modalitate de a-si promova produsele. El a vandut sportul in sine, nu doar echipament sportiv. A incheiat contracte cu federatii sportive, cu comitetul Olimpic si s-a implicat in promovarea si vanzarea World Cup catre sponsori.

Astazi doar un membru al familiei se mai implica in cele doua afaceri. Frank Dassler, nepotul lui Rudolf Dassler, a fost directorul Puma USA. El a facut o miscare istorica, devenind directorul departamentului extern pentru Adidas. Ceilalti membri ai familiei nu au mai vrut sa aiba de a face cu cele doua companii, saturandu-se de disputele constante dintre cele doua familii.

Adidas este a doua companie producatoare de echipament sportiv din lume, detinand si Reebok. Puma a fost cumparata de catre conglomeratul francez PPR, care detine si Gucci astfel viitorul suna bine pentru ambele companii.

Atat Puma cat si Adidas au reusit sa ramana branduri lidere de piata deoarece produsele lor sunt de o calitate foarte buna, insa un lucru este cert, cele doua companii nu s-ar afla astazi pe aceste pozitii daca nu ar fi fost stimulate de rivalitatea dintre ele.

Niciun comentariu: